![]()  | 
   Pro členy | |||||||||||||
![]()  | 
   ||||||||||||||
  | 
   ||||||||||||||
| 
 O NÁS S NÁMI - ZAPOJTE SE! NAŠI ČLENOVÉ KONTAKT ČLÁNKY O UR CO JE UR RADA PRO UR STRATEGIE UR TÉMATA ODBORNÝCH DISKUZÍ DISKUZNÍ FÓRUM SOUVISEJÍCÍ ODKAZY Koordinátorem projektu je Ústav pro ekopolitiku, o.p.s.  | 
    
	Úvodní stránkaŽivot v regionech České republikyProgramy regionálního rozvoje pro strukturálně postižené regiony. Moravskoslezsko a Severozápad a další hospodářsky slabé a strukturálně postižené oblasti na území ČR. Termín a program odborné diskuzeTermín: 18. září 2003Místo: VŠE - Institut ekonomické a environmentální politiky, Štěpánská 18, Praha 1 Program: ROZVOJ REGIONŮ ČR PŘI RESPEKTOVÁNÍ PRINCIPŮ UDRŽITELNÉHO ROZVOJEÚVOD: 10:00 - 10:30 hod. HLAVNÍ ČÁST: 10:30 - 11:00 hod. II. Workshopy:  11:10 – 11:45 hod.  Přestávka, občerstvení: 12:10 – 12:30 hod. Závěrečná zprávaŽivot v regionech ČRDatum: 18. září 2003 I. Úvod: 10:00 - 10:30 hod. II. Odborné příspěvky: 10:30 - 11:00 hod. III. Workshopy: 11:00 – 11:45 hod. Cíl diskuse: 
 IV. Výsledky workshopů: 12:05 – 13:45 hod. JAKÉ BY MĚLY BÝT HLAVNÍ ZNAKY UDRŽITELNÉHO REGIONU ČI MĚSTA?Znaky udržitelného regionu či obce zahrnují všechny pilíře udržitelného rozvoje tj. environmentální, ekonomický i sociální pilíř. Soulad mezi pravomocemi a odpovědností regionů/obcí – regiony/obce musí být zodpovědné za jak za vlastní záležitosti tak za své problémy, rozvoj a další budoucnost. Na zodpovědných místech musí být vytvořeno průhledné nekorupční prostředí – základem je komunikace a strategie vedoucí k vytvoření průhledného, nekorupčního prostředí – to je v současné době velká slabina. Bezpečné prostředí – bezpečné prostředí po kriminální a hospodářské stránce – zajištěno dodržování a vymahatelnost zákonů, zdravotně a sociálně bezpečné prostředí zvyšuje atraktivitu regionu. Stanovit na základě minimálních limitů environmentální limity podle potřeb obcí/regionů v závislosti na místních podmínkách. Veřejnost se na rozvoji svých lokalit musí účastnit ve všech fázích rozhodování a přípravy rozvojových plánů, účasti veřejnosti docílíme pokud: 
 Zapojení obcí/regionů do evropské kooperace –  Evropská unie se stane důležitým zdrojem finančních prostředků – i v tomto případě musí být regiony/obce informovány o tom: jak se zapojit,
 jak se podílet na evropských projektech. Zvyšování atraktivity regionů – nutné využití místních specifik – hledání kladných aspektů regionu: turistický ruch,
 výše zmíněná bezpečnost regionu a další. Zvyšování soběstačnosti při řešení sociálních problémů.
 Podpora ekonomických aktivit podle místních podmínek.
 Využívání nejefektivnějších technologií v těchto oblastech: výrobní postupy, ochrana ŽP, informační systémy, čistší produkce. Šíření principů udržitelného rozvoje: vzdělávání a osvěta. Diskuse:  Limity ŽP – stanoveny minimální limity – obce/regiony mohou limity zvýšit dle vlastního uvážení - environmentální limity – již určeny řadou zákonů.
  Důraz na využití alternativních zdrojů.
 Důraz na využívání obnovitelných zdrojů a opětovné využívání surovin - recyklace.
  Indikátory udržitelného rozvoje a monitoring vyhodnocování – doposud chybí.
 Občan ví jak se může zapojit.
 Motivační stimuly – daňové úlevy.
 Podpora místního sociální kapitálu, podpora místního lidské potenciálu.
 Sousedská spolupráce, soběstačnost regionů.
 Asignace daní – směřovat část daní do neziskového sektoru, občan projeví své preference.
 Striktní dodržování zákonnosti – zákon by měl být naplněn a dodržován.
 Úzká spolupráce s hospodářskou sférou.
 PROBLÉMY Nezaměstnanost a nedostatek finančních prostředků:  malá mobilita pracovních sil v regionu – pracovní místa prostě nejsou,
 kvalifikace pracovních sil je často velmi specifická, převládá nízké vzdělání obyvatelstva,
 nedostatek pracovních příležitostí,
 chybí podnikatelský duch – lidé nejsou schopni uplatnit své vědomosti a dovednosti v podnikatelských aktivitách,
 migrace podnikavých lidí, právě těch nejschopnějších, pryč z regionu, zhoršuje se lidský potenciál regionu. Špatná dopravní obslužnost: špatná mobilita – špatná dopravní obslužnost – pro pracující je obtížné dojíždět za zaměstnáním do vzdálenějších míst,
 pracovní místa nejsou tak finančně ohodnoceny, aby se dojíždění vyplatilo. ŽP - opuštěné průmyslové zóny: odrazuje investory,
 silná ekologická zátěž,
 bohužel často využívány greenfields. ŘEŠENÍ Nezaměstnanost a nedostatek finančních prostředků
 Vytváření nových pracovních příležitostí
 Rozvoj malého a středního podnikání: dostupnost finančních prostředků,
 dostupnost úvěrů,
 daňové úlevy. Poradenství pro podnikatele – existuje řada poradenských institucí – bohužel jsou většinou nekvalitní, poradny musí umět poradit: kde hledat dotace a finance,
 jak správně napsat a podat projekt atd. Podpora úřadů (pro podnikatele) – dosud je malá podpora úřadů, byrokratický systém je složitý, potřeba zjednodušení například: "princip jedněch dveří" – možnost vyřídit vše komplexně u jednoho úředníka,
 noví investoři - nabídka ploch – brownfields podnikatelům, kteří by byli schopni využít to, co region nabízí,
 cílené rekvalifikace – efektivní, kvalitní, aby investoři měli výběr z kvalifikované pracovní síly. Využití krajiny, opuštěné průmyslové zóny
 Nutnost upravit majetkové vztahy.
 Nutnost revitalizace zátěže odrazují nové investory,
 vysoké náklady ale i potenciál pracovních míst – nutno zapojit do revitalizace státní, krajské a obecní zdroje,
 výhodou revitalizovaných území je podnikatelská atraktivnost – blízkost center, dobrá dopravní obslužnost,
 revitalizované plochy je možné využít nejen pro průmysl ale i jiné aktivity. Otázka nastavení cen za greenfields, za zemědělské plochy, lesy.
 Při zpracování rozvojových plánů více využívat priorit – absence priorit toho, co má být zastavěno a co má zůstat nezastavěno, přizvat občany k stanovování těchto priorit.
 Úlevy investorům při vstupování do současných zastavěných ploch.
 Zájmy státu jdou někdy proti zájmům obcí – spousta výjimek z územního plánu, které jsou přijímány dodatečně – problém.
 Podnikání
 Upřednostnit domácí regionální investory proti zahraničním.
 Účast zaměstnanců na rozvoji firmy
 Malé a střední podnikání: podpora pomocí tzv. "inkubátorů" – tj. podpora malých firem, zpočátku intenzivní pomoc potom postupné osamostatnění firmy,
 podnikatelské informační centrum v každém kraji, které by pomáhalo vedení firem a spolupracovalo s výzkumnými ústavy,
 využít 6. rámcový program rozvoje firem,
 poradenská centra – v současnosti nadbytek, neefektivní, není výsledek, nutné zavést systém, málo info o nich, sami neschopní, postupná osvěta. Malí podnikatelé jsou málo informováni o podnikatelských centrech.
 Měla by existovat kontrola projektů tj.: standarty pro organizace,
 supervize,
 kontrola hospodaření. Venkovská sídla jako samostatné jednotky jsou velmi slabé, aby si mohly sami vytvářet koncepce UR a shánět finanční prostředky: sdružování do mikroregionů, které budou vytvářet vlastní plány UR z toho potom dílčí plány – rozvojové plány obcí,
 práce s informacemi, osvěta jednotlivých regionů,
 výměna informací a zkušeností mezi mikroregiony a obcemi,
 síťování a sdílení informací a zkušeností obcí,
 obce se mohou připojit k již fungující síti/struktuře,
 metodická pomoc vedení musí směřovat z krajské úrovně, pomáhat mikroregionům – jaké jsou možnosti, jak lze daný problém řešit. Prezentovat pozitivní výsledky.
 Finance: pravomoc rozdělovat finance přesunout co nejblíže k obcím – např. na kraje – špatné výsledky hospodaření malých obcí,
 princip subsidiarity,
 podporovat místní NNO. Metodická pomoc.
 Komunitní plánování – zapojení i občanů.
 Prezentace pozitivních efektů a výstupů.
 Diskuse: Námitka proti tomu, aby malé obce přímo hospodařily s finančními prostředky státu – špatné zkušenosti s hospodařením – radši směřovat finance (pravomoci) krajům, které by vypisovaly dotační tituly.
 V malých obcích větší průhlednost využívání finančních prostředků, snazší kontrola.
 Podpora rozvoje silnic II. a III. tříd – jinak nebudou malé obce brzo dostupné.
 Zlepšit legislativu a předpisy pro čerpání finančních zdrojů.
 Obce jsou velmi flexibilní, rychle se učí využívat projektových soutěží.
 Zachování lokálních tratí.
 Veřejná správa
 Zákon.
 Prosazovat UR na základě zákona.
 Kontakt s realitou.
 Výchova, vzdělávání, osvěta.
 Motivace – finační zvýhodnění obcí.
 Zvýšení prestiže "udržitelného" města.
 Úřad příkladem (kodex). Zákon.
 UR v zákonu.
 Výchova, vzdělávání, osvěta.
 Motivace – aktivní spoluúčast.
 Média.
 Postaví se za to autorita města.
 Zájem o názor obyvatel.
 Analýza.
 Zpětná vazba s občany.
 Otevřenost názorových proudů při diskusi s veřejností.
 UR nelze ošetřit zákonem – je to věc politiky, která se vyvíjí.
 Zákonem by měla být dána povinnost strategického dokumentu.
 Přijetí plánu nějakým strategickým dokumentem.
  Možnost zasáhnout do přípravy zákona.
 Dokument – obecný, stojí nad územním plánem.
 Mediální kampaň.
 Rozšířit myšlenky o UR.
 Chybí systém informování o udržitelném rozvoji.
 Strategická partnerství s médii.
 Environmentální vzdělávání žurnalistů – srozumitelnost laiků. FUNGUJE DOBŘE
 Zapojení všech skupin: zazní mnoho zajímavých názorů – v přípravě i realizaci,
 rozšíření obzorů účastníků,
 inspirace a kontakty. Díky přípravě veřejného jednání spolu začaly komunikovat odbory krajských úřadů – dříve jen resortní koncepce nyní spolupráce mezi odbory
 Chybí jasně vyslovený zájem politiků - podpora.
 Je malé povědomí o možnostech veřejného projednávání, participace .
 Organizátoři nemají jasno v koncepci veřejného projednání – zlepšit metodiku veřejných jednání.
 Krátkodobé priority převažují nejen u politiků ale i dalších zúčastněných stran, což brzdí koncept UR.
 Bude vůbec zájem a síly případné závěry realizovat?
 Strategie – vyhláška, str. zastřešuje další činnosti, dlouhodobá x změně "vládních" priorit, musí jít přes volební období.
 Změna kultury komunikace mezi zájmovými skupinami.
 Strategie - otázky časového horizontu vize 15 let – některé části až 50 let.
  |